Upassende innhold?
Nordmannsvegen - Skogen
Tur på gammel, nedlagt vei som går mellom Øvre Ågedal i Grindheim og Bjerland i Bjelland. Underveis går vi forbi den fraflyttede gården Skogen. Noen av bygningene er preget av forfall, og en del av innmarka er delvis grodd igjen. Men det er fortsatt lyst og trivelig, og fin utsikt til heiene rundt.

Traséen er en del av den såkalte 'Nordmannsvegen', og er et fredet kulturminne.
Start: Turen starter på Øvre Ågedal. Følg stien sør/østover. Grei parkeringsplass der bilveien slutter - og går over i traktorvei. (Ta hensyn til skogs- og landbruksdrift.)
Det er en del stigning den første kilometeren, men oppe på heia flater terrenger ut, og det blir forholdsvis flatt innover mot Skogen. Følg med på kart/merking, for det er noen stikryss underveis. Deler av stien er fuktig (v. Brånemyran) - godt fottøy anbefales. (Det jobbes med merking, rydding og tilrettelegging-2017)

Bjelland og Grindheim var en kommune fra 1837 -1901. Skogen lå langs den viktigste veien mellom de to bygdene, og var et svært sentralt sted. Siden Nordmannsvegen også gikk forbi her, var det til tider et yrende liv. Her var det gjestgiveri og skysstasjon, og det ble holdt bank- og heradstyremøter på gården.

Fra Skogen går det grusvei til Bjerland. Vi følger grusveien noen få meter, og tar av til høyre (ved steingjerde) - på sti mot vest. Vi passerer snart et gammelt gårdsbruk, og stien fortsetter gjennom et granfelt til ei hytte. Her står den såkalte "Lyftesteinen" som etter sagnet skal ha blitt løftet av Ola Sørensen Skogen - han døde i 1955. Mange skal ha prøvd å løfte steinen seinere, uten å lykkes. Etter dette går turen på traktorvei videre i retning Dalan, og tilbake til utgangspunktet.

Nordmannsvegen: - kløvveg og gangveg som gikk mellom bygdene i indre Vest-Agder og Kristiansand. Hver høst gikk store kvegdrifter langs denne veien - fra sommerbeite i heiområdene til markedsplasser i de folkerike områdene langs kysten.
Artikkel typeTur
lyftesteinen - digitalt museum
Terningkast
Antall stemmer: 0 Artikkelen har ikke noen terningkast enda

Gi artikkelen terningkast !!