Upassende innhold?
Vasstinden
Vasstinden er et populært toppturmål i området. Den merka turstien begynner ved Lauklines.
Etter kun noen få bratte høydemeter, får du en flott utsikt over fjorden fra Bærmarhaugen (150 moh). Rett før Bærmarhaugen slaker stien noe ut, men følger du merkinga videre oppover tiltar stigninga igjen. Det er jevn og forholdsvis bratt stigning opp gjennom småskogen langs fjellryggen, til det på nytt flater ut ca. 440 moh. Her deler stien seg og den vanligste vegen opp til Vasstinden tar til høyre. Stien som leder til venstre er en alternativ rute som tar deg via Kvitorvatnet til Vasstinden. Trenger du å fylle vannflaska, følg stien hundre meter til venstre. Det er imidlertid kun stien til høyre som er merket. Når du fortsetter langs den merkede ruten, vil du etter hvert komme til mer steinete og brattere terreng. Ved ca. 650 moh dreier traséen mer mot venstre og følger sørryggen i litt vekslende stigning og steinterreng helt til topps. Du har da lagt 900 høydemetre bak deg, og har en glimrende utsikt mot Kattfjordeidet og til nabotoppene Nordfjordtinden og Blåskredtinden, samt over storhavet mot Sommarøya, Hillesøya, Håja og Tussøya.
Artikkel typeTur
Opprettet: 25.10.2017
Terningkast
Antall stemmer: 0 Artikkelen har ikke noen terningkast enda

Gi artikkelen terningkast !!