Upassende innhold?
Med truger fra Daniel Barthsvei til Fauleplass
Forslag til skiløype.
Sulusås-området er ennå ikke ikke tilrettelagt for skiløpere. Den vanlige stien opp fra Daniel Barthsvei blir i vinter (2018) kun brukt av de tøffeste av oss. Jeg har gått mye her om vintrene på truger og ski, helst utenom de vanlige sporene. Erfaringer fra slike turer har gjort at jeg nå vil anbefale traseer som på best mulig måte ufarliggjør høydemetrene.

Vi starter på tradisjonelt vis fra parkeringsplassen i Daniel Barths vei. Med god bredde-preparering vil de første bakkene bli akseptable, med litt fiskebein oppover og ploging nedover. Jeg velger å ta av mot vestre i retning Olavas vei-bebyggelsen for å unngå farlige partier lenger opp i fegatene.

Ett av mine triks er å benytte skålformede dalsøkk til å «ta» høydemetre på en ufarlig måte. Dessverre er dalsøkkene ofte nedgrodd med lauvkratt. Med litt rydding vil de kunne fremstå som interessante kulturlandskaper med steingjerder og kanskje dyrkningsspor.

Det første av disse dalsøkkene passerer vi uten problemer og vi kommer straks inn på den nye, blåmerkede «Langs-dalen-stien». Den følger vi til neste skålformede dalsøkk. ( Like før dalsøkket er det grei avkjøring ned til P-plass ved Statsarkivet.) (Midt i stigningen, på en liten kolle, er det greit å følge dalsøkket ned igjen, langs restene av en gammel kjerrevei, fram til enden av ny bilvei på Fokeløkka, med muligheter for å parkere. )

Vi fortsetter i fin bue opp dalsøkket til vi krysser steingjerdet ved kote 250. Kote 300 ligger ved neste skålformede dalsøkk. For å komme dit, må vi sikksakke et par ganger i et litt skrått terreng. Andre våger sikkert å ta nedkjøringen mer rett på. Vi går i bue opp neste dalsøkk. (Der oppe er det fint å ta en avstikker langs skrenten sydover opp til toppen av åsen for å nyte utsikten eller for å fortsette østover opp til den egentlige Sulusåsen.) Vi fortsetter nordover, forbi en gapahuk, i lett og åpent terreng fram til neste skålformede dalsøkk. Vi går i bue via avsatser opp mist to dalsøkk opp til ei stor myr. Denne følger vi fram til krysset ved Fauleplassen. Derfra er det lett å følge sommerstiene sydover, opp på Sulusåsen, med fin utsikt mot øst, syd og vest. Derfra igjen er det greit å kjøre utenom løyper vestover i retning Kampestad.

En snøscooter burde kunne gjøre jobben for oss her på Raumyr. Et problem kan være at noe kratt i dalsøkkene måtte vekk først.
Artikkel typeTur
SesongSnøføre
TurtypeTrugetur
Avstand i kilometer6 t/r
Kartutsnitt
kartutsnitt
Lag ny PDF Skriv ut
Bilder/multimedia
Klikk her for å se PDF fila
Vinter-kart Fauleplass - Daniel Barthsvei- 1
Den bratteste labbeløypa
Terningkast
Antall stemmer: 0 Artikkelen har ikke noen terningkast enda

Gi artikkelen terningkast !!