Upassende innhold?
Digeruddammen
Skogstur fra Fagerstrand båthavn
Rundtur gjennom løv- og barskog til isskjæringsdam og alveportal.
30 m bak vaktbua til havnevakten går Strandveien til høyre. Gå den til enden. Alternativt er det mye hyggeligere å gå langs vannet innover bukten mot sør. Det går mange stier opp fra stranden og alle fører til Strandveien som ender i en liten snuplass. Rett etter den går det en sti inn i skogen. Her er det mange rådyr så hold hunden i bånd!

Følg stien oppover gjennom løvskogen og ta hvilken vei du vil i stidelet øverst i bakken. De møtes etter 150 m. Begge går over gressletter som er del av Brannmennenes feriehjem, en rekke småhytter som er fredet for "å bevare et kulturhistorisk og arkitekturhistorisk verdifullt bygningsanlegg knyttet til fagbevegelsen, rekreasjon og kystkultur i indre Oslofjord". Her er det deilig og stille med noe utsikt over Oslofjorden mot Slemmestad.

Følg grusveien et lite stykke til du kommer til en bom. Der blir det et par hundre meter asfalt, hold først til venstre, så rett frem oppover bakken. Ved foten av Brattbakken går det en ny sti inn i skogen til venstre, barskog denne gangen. Den fører opp til et oppdemmet lite vann som helt sikkert har vært brukt til å skjære is for eksport før kjøleskapets tid. Det var den største industrien på Nesodden med eksport til særlig England og Holland.

Fortsett langs vannet mot venstre til stien dukker inn i skogen igjen. Når stien flater ut på toppen, hold utkikk etter en mindre sti opp mellom trærne mot venstre etter ca 50 m. Den fører deg over en hogstflate på turens høyeste punkt hvor man kan treffe på elg tidlig på morgenen. Etter hogstflaten dukker det opp et nytt stidele hvor du holder til venstre ned gjennom granskogen. Lenger ned kommer det et nydelig stykke bjørkeskog.

Når stien flater ut etter et fuktig parti med stein og mye røtter, går du gjennom portaler av unge løvtrår som er flettet av skogsalvene! Like etter velger du stien til venstre der det første huset blir synlig. Stien munner ut i et boligfelt hvor du må følge veien mot høyre rundt 3-4 hus, så mot venstre, deretter svinger den seg nedover i lia. Etter et par svinger følger du en grusvei rett frem, Bekkefaret, og helt i bunnen av bakken er du tilbake på Strandveien nær utgangspunktet. Mesteparten av turen har gått i Frogn kommune, men start og mål ved Fagerstrand båthavn er på Nesodden.
Artikkel typeTur
Opprettet: 01.05.2018
Terningkast
Antall stemmer: 0 Artikkelen har ikke noen terningkast enda

Gi artikkelen terningkast !!