Upassende innhold?
Høydeprofil Stølsheiemn rundt
Stølsheimen rundt på sykkel
Spennende sykkeltur på 300km fra hav til fjelll rundt fjellområdet Stølsheimen. Krevende tur med stigninger og nedkjøringer, fantastisk natur og mye kultur. Turen går i hovedsak på veier med liten trafikk, og kan fjøres enklere med transport opp de bratteste stigningene.
- Turen kan starte mange plasser. Vi starter i Ekstremsportbygda Voss som du kommer til med Tog både fra øst og vest. (høydeprofilen har Matre som utgangspunk) tHolder du øst for vatnet unngår du E16 et stykke. På hyttebyen/vintersportstedet i Myrkdalen kost/losi og aktiviteter. Så trør du videre inn idyllisk dal og tar høyde opp over Vikafjellet (1000moh). Er du heldig ser du villrein her. I en fantastisk natur bærer det bratt ned mot til Vik og Sognefjorden. Her anbefales besøk i den gamle kirka fra 1100 tallet.
- Ta båt til Ortnevik (sjekk ruta, går ikke alle dager). Alternativ kan du ta ferge over Sognefjorden og sykle forbi kulturstedet Balestrand. Høyangertunnellen er stengt for sykler!. Når du kommer til Noreide kan du ta lokalbåten via Måren til Ortnevik. På sykkel blir dette noe lengre, men du får med deg noen opplevelser ekstra.
- Fra Ortnevik følger du veien ut langs Sognefjorden til Bjordal. Langs Sognefjorden er stedet for å prøve fiskelykken. Ta så til venstre ved Nesheim camingen i Bjordal, inn mellom dramatisk bratte fjell, og ta opp over fjellet (700moh) til Stordalen Fjellstove hvor du fortjener mat og seng. Du er nå i området hvor motstandsgruppa Bjørn West kjempet mot tyske styrker de siste krigsdagene i 1945.
- Neste dag sykler du forbi Stordalen Skisenter og nedover mot Matre. Ved Fossen nyter du utsikten ned i den bratte Matredalen og Helvetesjuvet. Trygt nede etter Fossesvingane ta til venstre til Hummelfossen og gå Stegane - bratt gamel steintrapp.
- Videre ned mot Matre passerer du en del stein som kanskje er Norges beste Buldreområde, eller du kan buldre på klatrestein som står på Matre - ved siden av Dirtbike-banen. Her anbefales et besøk på Bjørn West-museet. Eller du kan prøve deg på Kajakk, rappellering, eller juving?
- På Matre sykler du videre langs sjøen til Haugsdalen slik at du slipper tunnelen, og får med deg 100 år gammel steinbru i på Kjetland og fint kulturlandskap som bilene går glipp av. Følg så E39 over Romarheimsdalen. På toppen (400moh) følger du gamleveien til høyre for tunnellen. På Romarheim tar du av fra E39 og inn til Modalen. Noen tunneller, men relativt liten trafikk. I Modalen kan du padle, handle, overnatte, bade mm. Ta iallefall over gamlebrua ned i sentrum, og se det koselige stedet. Ved Mobryggja ligger det sommerstid masse båter her.
- Videre kommer utfordringen med tunnellen til Eksingedalen (3,5km - husk gode klær og godt lys). Etter tunnellen ta til venstre over Nesheimfjellet (700moh). Slitet belønnes med en praktfull utsikt over Teigdalen med Mestad Camping. De kan hjelpe deg med transport opp om ønskelig. Følg E16 og sykkelvei langs Vangsvatnet til Voss.
- Vel fremme har du vært over 4 fjelloverganger, sett 3-4 fjorder, syklet langs elver og fiskevann. Sett kulturlandskap og opplevd små gardsbutikker, kommet nært innpå folk, langt unna turiskmaskinene. Godt tur. Sykkelutleie på Matre, Voss eller i Bergen.
Artikkel typeTur
Aktiviteter i Stordalen - Matre
Terningkast
Antall stemmer: 3 Snittkarakter:

Gi artikkelen terningkast !!