Upassende innhold?
Langs Jotunheimveien
Skåbu til Glittertind
En variert tur fra Skåbu i Nord-Fron til Glittertind i Lom, og tilbake igjen. Dette er en kombinert tur; sykkeltur, (båttur) og fottur.
Hvis du skal telte, er det stort sett teltplasser langs hele ruta. Ellers kan du overnatte i betjente- og selvbetjente hytter ved ruta eller i nærheten av ruta.
Turen starter i Skåbu, der du kan sykle langs Jotunheimveien til Jotunheimen. Fra Slangen Seter er det en dryg strekning, spesielt med mye turutstyr som trengs til en ganske lang tur i fjellet. Eventuelt kan du kjøre innover Jotunheimveien til de første oppoverbakkene er ferdig.
På "toppen" av oppoverbakkene, slaker det ut i et åpent lende som forsetter resten av Jotunheimveien.
For eventuelt overnatting, kan du telte langs veien, for eksempel ved stien inn til Oskampen selvbetjeningshytte, eller kanskje langs veien til Buhøbua (låst hytte). (Husk at dette bare er eksempler etter egen tur. )
Videre langs Jotunheimveien er en relativt flat strekning, lett å sykle.
Der Jotunheimveien kommer inn på Fylkesvei 51, kan du velge mellom å sykle eller å ta rutebussen videre til Gjendesheim.
Fra Gjendesheim går du stien mot Glitterheim. Stien går bratt oppover i delvis bjørkeskog. Denne stien er en del av Besseggen-ruta. Flatt terreng i åpent lende mot Bessvannet. Derfra går det bortover og nedover mot Russvann og Russvassbu. Fin teltplass like ved vannet hvis du skal overnatte.
Fra Russvassbu går du videre forbi Nautgardstind (2258 moh) og du har valget mellom å gå gjennom Tjørnholet, eller mellom Austre- og Vestre Hestlægerhø for å komme til Glitterheim. Det letteste å gå er mellom Austre- og Vestre Hestlægerhø.
Sør for Vestre Hestlægerhø er det fine teltplasser, ellers kan man overnatte på Glitterheim.
En fin dagstur er å gå opp til Glittertind (ca.2464 moh).

For å komme tilbake igjen til Skåbu kan du følgle samme rute tilbake igjen, eventuelt å variere turen med å gå mot Memurubu istede for Gjendesheim. Fra Memururubu kan du ta båten over Gjende til Gjendesheim.

Flott tur, samtidig i forskjellige områder.
(Også egnet som en familietur med barn fra f.eks 12 år og oppover)

(Avstand i kilometer er ikke helt nøyaktig, bare omtrentlig)
Artikkel typeTur
SesongSommer
Avstand i kilometer180
TurtypeAnnen tur
Tidsbrukca. 5-6 dager (avhengig hvor fort du går)
Kartutsnitt
Opprettet: 08.07.2010
Terningkast
Antall stemmer: 6 Snittkarakter:

Gi artikkelen terningkast !!