Upassende innhold?
Godt vedlikeholdte stier
Trollkjeften, en sjelden stein langs blåmerket sti
Tur til Ski kommunetopp
Tur til Ski kommunetopp: Tur til Tømmeråsen (313 moh), Skis høyeste punkt
Bærekraftig Follo har laget 7 ulike turforslag til turer i Follomarka, en "topptur" til den høyeste toppen i hver av Follos 7 kommuner (Enebakk, Frogn, Nesodden, Oppegård, Ski, Vestby og Ås).
For nærmere informasjon, se også vår hjemmeside www.follomarka.no

Tømmeråsen ligger i Krokholmarka som er en del av Sørmarka. Utsikten vestover er overveldende, med panoramautsikt til Gaustatoppen, Norefjell og Færder i klart vær!
Toppunktet er et godt tilrettelagt turmål med sittebenker, varde, sikteskive, kartstativ, gjestebok og grillplass. Et svært populært turmål som mange vender tilbake til. Hit kommer turgjengere både fra Oslo og fra Follo. Det antas flere tusen besøkende hvert år.
Tømmerås-området eies av Ski kommune og Ski kommuneskoger.

Anbefalt turstart: Via RV 155 Enebakkveien til parkeringsplassen for Krokhol golfklubb som ligger ved innfallsporten til Krokholsmarka. Golfklubben ønsker alle turgåere velkommen til klubbhuset for en forfriskning. Gjennom golfbanen følges Høykrokveien (skogsbilvei) frem til bommen. Ca. 100 m etter bommen starter en blåmerket sti inn til høyre, skiltet ”Tømmerås 3,3 km”.

Her gjøres et veivalg. Turen er i utgangspunktet en rundtur. Anbefalt tur blir å følge blåmerket sti inn I skogen, og komme tilbake langs Høykrokholveien.Syklister må følge Høykrokholveien rett frem, på turen passeres da “Franskeplassen” (et eksotisk navn ingen kjenner opphavet til), og etter 2,5 km kommer en til veiskiltet “Tømmerås 1,5 km”. Her må sykkelen parkeres, resten av veien tas til fots.

Dersom en velger “rundtur” (blåmerket sti inn i skogen) passeres Paddetjern med nydelig rasteplass, før en krysser en stor høyspentlinje. Straks etter kraftgaten kommer en forbi en stor steinblokk (“Trollkjeften”). En sjelden stein, et sjeldent geologisk fenomen. Steinen har sannsynligvis kommet med isen som lå over landskapet for ca. 20.000 år siden.
På veien videre passeres et stikryss, merket ”Tømmerås 0,5 km” til høyre og ”Krokholveien 0,7 km” til venstre. Her vil en møte eventuelle syklister som går siste stykket til fots, fra Krokholveien. Her er det kort vei opp til toppunktet. Ved retur følges skilting til ”Krokholveien” og ”Krokhol”. Franskeplassen passeres langs veien tilbake til utgangspunktet.

Stiene i området er uvanlig godt vedlikeholdt, med blant annet kløvde tømmerstokker lagt over myrer slik at en kan gå tørrskodd selv etter kraftig regn. Vedlikehold som skilting, fjerning av trær som faller overende, osv. tas hånd om av en idealistisk gruppe med pensjonister. Gruppen møtes på Skullerudstua hver torsdag.

Vanskelighetsgrad: Lett dersom en velger rute anbefalt for syklister.

Kartutsnittet under viser blåmerket sti fra Krokhol golfklubb til Tømmerås.
Artikkel typeTur
Hjemmeside for Bærekraftig Follo
Terningkast
Antall stemmer: 397 Snittkarakter:

Gi artikkelen terningkast !!